tisdag 9 oktober 2012

Amy Butlers Blossom axelremsväska

I sommar har jag haft stugsyprojekt och hemmasyprojekt för att minska packningen däremellan åtminstone något. Stugsyprojekten har bland annat varit prinsessklänningen.

Nu är jag klar med hemmasyprojektet, en Amy Butler handväska. Mönstret heter Blossom och kommer från boken Style Stitches (Adlibris, Bokus) . Den boken har jag dock inte, utan detta väskmönster har jag laddat ner som gratismönster från http://sewmamasew.com/blog2/2010/09/free-amy-butler-pattern-blossom-handbagshoulder-bag/.



Som vanligt med Amy Butler så är det väldigt mycket mellanlägg. Jag använde de rester av vildona/viledon som jag hade kvar efter jag sydde Weekender-väskan. Jag tror det var nån bit som jag fick köra dubbla lager vliseline på för att inte räckte med viledon men i princip blev den biten helt "gratis". Tyvärr är det dock inte tvättbart vad jag vet så när väskan är för smutsig så blir det till att sy en ny. När det gäller vliseline så nöter jag vidare på den hela rulle H250 som jag köpte av Slöjddetaljer nov 2007 :)

Om mellanlägget inte kostade så mycket för mig just nu så satsade jag lite mer på tyget. Yttertyget, Amy Butler bright buds, faktiskt det tyg som väskan presenteras i i beskrivningen, köpte jag från www.karinottilia.se på rea, 100kr/m. I beskrivningen står det att det behövs 1,14m till utsidan. Nu kommer jag inte ihåg exakt, men jag tror att 0,8m räckte för mig. Det är väl alltid bra att ha lite extra tyg ifall man skulle klippa fel, men den där extra dm känns iaf onödig. Fodertyget heter Jenean Morrison - California Dreamin - Bodega Bay - Blue. Det var också på rea, men på Broarne. 2m för 128kr. Beskrivningen säger 0,69m till foder och 0,8m till inredning. Jag tror det gick 1m totalt max.

Istället för magnetlås satte jag dit en KAM-knapp som jag hade hemma. Slutligen ett blixtlås från Bibbis textil, 1m inkl 2 löpare och porto för 28kr. Totalt för materialet blir det nog nånstans 250-300kr.


Inredningen

Väskan rymmer förvånansvärt mycket, tex min lilla 10 tum dator och liggande A4papper.
Egentligen inga svårigheter att sy, förutom att det blir lite tjockt och knöligt på slutet. Jag försökte följa beskrivningen så noga som möjligt även om jag var lite skeptisk till monteringen av inredningen. Jag har dock fått dit dem som det beskrevs så jag hoppas att de sitter kvar.

Mitt något omatchande reseset. Jag tror jag måste göra en ny weekender som matchar bättre :)

Inga kommentarer: