fredag 7 september 2012

Gosbyxor

Äntligen ett färdigt alster bland många påbörjade!

RÄKAN är som bekant förtjust i rosa och rött. Hon börjar dessutom vara i behov av nya byxor. Jag gjorde en liten order till Jofotex i sommar där den här velouren fick vara med.

Mönstret är ett hopkok, grunden kommer från det byxmönster jag använde till dessa byxor fast förlängt så klart. Fickorna tog jag från shortsen. Iom att ursprungsmönstret inkluderar linning fick jag ta bort en del i överkant eftersom jag ville ha separat linning precis som shortsen. Det hela gjordes på fri hand och utan tillgång till den levande modellen så egentligen var det lite vågat att klippa direkt i velouren. Men det finns mer tyg tänkte jag, både i hyllan och på affären :-)
Linningen består av cerise interlock från Jnydesign med ett resårband inuti. Eftersom min plan var ett par byxor med lite pös nertill var benmuddar tvunget. Jag hade ingen rosa muddväv hemma så det fick bli en liten beställning till Jnydesign. Jag köpte 7 dm av vardera av de tre rosa nyanserna de hade och så fick RÄKAN välja. Hon valde den ljusaste... :-)
Hon fick prova byxorna strax innan läggdags häromdagen och tyckte att det var så gosiga att hon utnämnde de till pyjamasbyxor. Lite onödigt jobb med fickor på ett par pyjamasbyxor men jaja kanske kan de funka på dagtid också så småningom. Häromdagen gick hon till förskolan i nattlinnet, så det är nog inte så noga med sånt när man är fyra :-) Byxorna satt hyfsat för att vara ett oprövat mönsterhopkok. Lite för stora både på längden och tvären, men sånt ordnar sig ju som tur är vad det lider med växande barn.

+ Fick en stor kram och kommentaren "Du är världens bästa mamma" när jag överräckte byxorna.
- En tråkig grej med hösten är att det inte är så kul att fota kläder på kvällen, bilderna blir rätt mörka.

Inga kommentarer: