tisdag 10 juli 2012

Colette Sorbetto top with sleeves


Mitt första försök på Colettes gratismönster Sorbetto som är en ärmlös topp egentligen, men jag hittade ett passande ärmmönster här: http://sew-incidentally.blogspot.se/2011/08/sleeve-pattern-for-sorbetto-top.html.

Det finns rätt många Sorbettos sydda och när jag surfade runt så var det en bloggerska som absolut tyckte att man skulle sy denna med franska sömmar (så att sömnsmånen blir dold). Ok tyckte jag och eftersom sömsmånen är 5/8 inch dvs ungefär 1,5 cm så sydde jag med vanlig pressarfotssömsmån (ca 7mm) gånger två så att säga.

Jag klippte ut och sydde storlek 8 med enda förändringen att förlänga toppen en bit och den sitter som en smäck. Kanske lite väl "smäckigt" för ett vävt tyg, jag tror att modellen är designad för lite mer rörelsevidd. Men det funkar, om inte annat får jag sträcka på ryggen så inte tyget fastnar :) Urringningen är betydligt bredare, båtigare än jag hade förväntat mig, men då är inte jag speciellt axelbred.

Tyget är ett patchwork tyg med bruna elefanter från Stoff och Stil med några år på nacken. I år verkar tyget finnas med orangea och svarta elefanter, http://www.stoffochstil.se/Katalog/Bolig.aspx?group_id=8557. Jag har sytt en barntunika av det här tyget med jordgubbsknappar, men jag hittar inte åt den i bloggen. Urringning och ärmar har jag kantat med färdig snedslå från Farbenmix. Just nu har  Urban Threads  broderiet "Painted flowers" som gratisbroderi så ett sånt fick det bli också. Stjälkarna försvinner lite i det mörka tyget tyvärr, men ändå en lite färgklick.

Igår när jag sydde klart denna, kom mönstret Thurlow som jag beställt från Karinottilia hem i brevlådan. Helt perfekt tajming för visst är det så att när man gjort klart ett projekt får man börja ett nytt? Oavsett hur många påbörjade man har... ;-)
Bild från  http://sewaholic.net/introducing-the-next-pattern-the-thurlow-trousers-and-shorts/ 
 Mönstret är byxor och shorts i ett. Jag tänker att det är smart att börja med shortsen för att få passformen rätt utan att behöva hantera så mycket tyg. Som vanligt är det spännande att välja storlek. När det gäller underdelar så är det ju höftmåttet som ska vara det vägledande. Mitt höftmått matchar mot storlek 6, men kollar jag på midjemåttet måste jag gå upp mot storlek 14! :-D Så jag lutar mot att rita ut en storlek 6 eller 8 och sen får jag dra in magen ;-) eller göra om mönsteret upptill. Det här mönstret ska vara så fiffigt att linningen är delad bak för att enkelt kunna justera midjan. Dock innebär det att det blir många mönsterdelar, vilket känns lite jobbigt om jag måste rita om den flera gånger. Nåja, det ser ju ut att bli några fler regndagar i sommar så nåt ska man väl ha att pyssla med. :-)

  

Inga kommentarer: