torsdag 8 december 2011

En klänning i rådjurstyget

Samtidigt som jag köpte verktygstyget från Znokdesign slank en bit rådjurstyg med i beställningen. Jag har låtit bli att köpa det så länge, men till sist kunde jag inte låta bli.
Jag hade tänkt sy en tröja till den årliga fotograferingen på förskolan, men jag insåg att tyget kanske är lite väl mönstrigt för att passa på foto. RÄKAN valde en randig velourklänning istället (från Lindex tror jag) och det blev så bra, så bra på fotot.

Dock var fotograferingen bra som mål (deadline) och jag lyckades göra klar denna klänning kvällen före. Och det var just där på kvällen som jag fick för mig att göra en klänning istället för en tröja. Detta i hopp om att plagget skulle gå hem hos sin ägare bättre :-). Med inspiration från en klänning jag köpt från Kameleont Design klippte jag till en kjoldel i samma tyg och overlockade fast. Kjoldelen hamnade lite lågt då jag inte klippte bort sömsmånen som skulle blivit fåll på tröjan, men det funkar och borde innebära längre användningstid.

Jag ville ha lång ärm, för att få ett plagg som passar bra denna svalare del av året, men jag var lite rädd att hellånga ärmar med rådjur skulle bli lite för mycket mönster, så jag prova på att sy dubbla ärmar för första gången. Det blev riktigt bra tycker jag och inte alls så svårt. Lite knöligt i korsningssömmen i armhålan dock, då jag inte sydde ihop ärmarna hela vägen (bara längst in, ytterst vid muddkanten är den korta ärmen fri från den långa).

En liten live-bild (från tandborstningen :-)) bara för att visa att vi faktiskt hade ett par byxor som matchade. Det är något som jag är väldigt dålig på. Jag syr en överdel eller en underdel men glömmer bort att se till att det finns något matchande till.
Än så länge har det väl egentligen inte spelat nån roll, RÄKAN blandar hej vilt, men det är något jag vill bli bättre på. Både när jag syr till RÄKAN och till mig själv.

Tyg: Mönstrad jersey "Deer" Znokdesign (design Johanna Ahlard), enfärgad tunn lila interlock från Jnydesign (tror jag?), naturvit muddväv Sonjas textilatelje
Mönster: Modifierat utifrån ett tröjmönster i Ottobre Kids 1/2008 

Inga kommentarer: