torsdag 2 september 2010

Ullanorak - resultatet av färgningen

Jag kanske skulle ta och visa resultatet av min ull-färgning. Tack vare symaskinsinköpet härom veckan så har jag faktiskt färdigställt plaggen (min "ordinarie" symaskin går in på femte veckan på service. Tyvärr verkar den ha stått i ett hörn hela den tiden, men förhoppningsvis skulle killen fixa den i helgen).


Färgningen blev kanske lite svag ändå och lite för ojämnt ojämn om du förstår hur jag menar. Men jag är nöjd, den blev rätt lysande grön. Jag har t o m använt gul neontråd i overlocken. Den matchade riktigt bra.



När det gäller själva plaggen så är jag nöjd med anoraken men inte helt nöjd med byxorna. Jag använde oprövade mönster från Ottobre till båda plaggen. Anoraken är egentligen tänkt att vara fodrad, men det fick bra att göra om mönstret. Eftersom tyget är rätt kraftigt tror jag det blir för tungt med foder. Åtminstone i så här små storlekar (98cl i detta fall). Byxmönstret är inte anpassat till ytterbyxor egentligen och jag lyckades inte bredda byxbenen tillräckligt. Sen blev det lite klumpigt i sömmarna då tyget är lite tjockt och revärerna som jag gjorde för att matcha anoraken blev inte heller riktigt hundra. Nåväl, än så länge så har Räkan mest nytta av överdelen och vadmalsbyxorna jag sydde ifjol passar än, så jag låter det vara så länge.

Anoraken var förresten redan invigd vid fototillfället så eventuella blåbärsfläckar har ägarinnan själv bidragit med ;-)

Inga kommentarer: