onsdag 21 april 2010

Byxor med fickor



I förra inlägget visade jag ett par byxor som jag gjorde på en kväll. Nu fick jag för mig att jag skulle göra ett par lite mer avancerade diton med fickor. Så det var bara för mig att leta fram ett mönster, rita ut mönsterdelarna och välja tyg. Varje delmoment tar sin lilla tid. Speciellt att välja tyg brukar jag slösa mycket dyrbar sytid på :-). Det är ju så svårt. Sen fick jag för mig att jag skulle brodera någonting också. Att välja broderi tar minst lika lång tid som att välja tyg och oftast längre ändå. Men byxorna blev ändå klara på mindre än två veckors kalendertid. Dvs långt längre än en kväll. Men ändå okej ledtid, jag har såklart gjort andra saker man måste (jobba, sova etc) och även sytt på andra saker.

Mönstret kommer från Ottobre Design 4/2007. Jag ritade ut största storleken, 92, så de är lite för stora för RÄKAN, men de funkar. I bensluten skulle det vara kantremsa enligt mönstret, men jag sydde dit muddar just för att de då kan användas även när de är lite för stora. Jag upplever att besparingen blev väldigt bred, men jag var kanske frikostig med sömnsmån som jag sen inte utnyttjat. Gör man byxan i enfärgat tyg skulle det kanske vara lite kul med ett annat tyg i besparingen.

För att anknyta lite till tygmotivet blev det en ballong broderat på ena bakbenet och en spindel på ena frambenet. Byxorna är i röd molnvelour från Jnydesign med bakficka i brun molnvelour. Fickpåsarna fram är i brun molninterlock. För att riktigt lägga grädde på moset tog jag dessutom rödvit randig mudd i midjan (Jofotex). Benmuddarna fick dock vara enfärgat bruna.

Dottern brukar vara lite skeptisk till nya kläder. De ska helst ligga framme ett tag och "mogna" innan hon vill prova dem. På något vis fick jag ändå på henne dem i måndags, troligtvis för att jag uppmärksammade att byxorna hade fickor. Fick sen höra att hon fått många fina kommentarer om sina moln på förskolan, vilket också ledde till att hon blev stensur på fröknarna när de skulle ta av henne byxorna i samband med middagsvilan. Så hon hade fått sova med byxorna på :-)

2 kommentarer:

Fangoria sa...

Jättesnygga blev de!

Malin sa...

Bara älskar den här brallorna Josefine :-) Sånna skulle Milton haft. Hoppas att allt är bra med er. Såg att lillan va sjuk. Krya på er.
Kramar