tisdag 27 maj 2008

Bältesmjukare

Med inspiration från diverse sybloggar (svedin, sytt, liemel) har jag sytt sk bältesmjukare. Eftersom de är "prototyper" så har jag bara sytt lite slarvigt med overlocken och inte kantat dem med kantband. Men funkar de i storlek kommer jag nog använda dem ett tag innan jag syr de riktiga ;-) Jag valde flanell eftersom det är mjuk och av bomull (naturmaterial). Till baksidan/insidan blev det fleece som både stadgar upp och vadderar.

De två överst till vänster är till selen i barnvagnen, de till höger är till babyskyddet. De två största är till vanligt bilbälte. Eftersom barnet sover har jag inte gått ut till bilen och provat om de passar. Barnvagnsselen har vi inte använt, men skulle vi få för oss det så finns det numera bältesmjukare på den. En docka fick agera modell:
Material:
  • grön flanell med småkryp från amerikansk webbshop, kommer inte ihåg vilken men troligtvis fabricshack.com eftersom det är där jag handlat mest
  • ljusblå fleece från IKEA (IRMA fleecefilt)
  • plasttryckknappar (polka dot mini snap presser, köpt från Storbrittanien via ett samköp på sjalbarn.se)
Mönster:
Egen konstruerat, vilket inte var så svårt. Till de minsta använde jag faktiskt en cd-skiva som mall/mönster :-)

Ett snabbt kvällspyssel när man väl bestämt sig för vilket tyg man vill använda (mitt ständiga problem). Att göra dem lite snyggare med kantband tar såklart lite längre tid.

Inga kommentarer: